På denne bloggen kladder to naturfagslærere i lærerutdanningen om sine forsøk på å bruke forskjellige teknologiske hjelpemidler til å formidle naturfag og å utforske hvordan vi kan bruke digitale verktøy til å se på naturen med nye øyne. Ikke nødvendigvis å erstatte noe vi ha gjort før, men å finne enda flere artige måter å utforske naturen på og for å gi oss måter å se naturen på som vi ikke kunne gjøre før.
Vi vil gi nye perspektiv på naturen. Derfor natur2null.
Vi forsøker komme nærmere, komme lengre fra, haste trege prosesser og bremse kjappe hendelser i naturen. Det handler om å skalere til et slikt nivå at vi kan se og forstå prosesser som ellers kan være vanskelige å få med seg: planter som vokser, solen som synker, stjerner som snurrer, kjemiske forsøk som smeller, under vann, i luften, med lupe og lykt – alt fanget i et digitalt format og presentert her i lyd og bilder.
Våre verktøy: 3 GoPro kamera, 2 viltkameraer, 3 USB-mikroskoper, 1 drone, en drøss GLU-studenter, barnehagelærerstudenter, elever og 2 niåringer og 1 elleveåring. Og en hund.
Vi jobber ved grunnskolelærer og barnehagelærerutdanningen ved Universitetet i Stavanger – alle de digitale hjelpemidlene vi benytter oss av er innkjøpt via midler for studentaktive undervisningsformer samt midler fra Lyse som har som hensikt å stimulere økt bruk av teknologi i undervisning.
Frode Skarstein & Tuula Skarstein