Mye av utfordringene vi forsøker løse på denne bloggen handler om skala- og perspektiv-utfordringer: ting går for raskt, for sakte, vi får ikke overblikk eller innsyn i store eller små prosesser.
Vi tenker at mye av dette er vanlige utfordringer i naturfagsundervisningen: elever sliter med å skape mening og forståelse av naturfagsbokas fortellinger om molekyler, atomer, solsystemer og globale prosesser.
I denne forskningsartikkelen forsøker jeg (i lag med Lili-Ann Wolff) å trekke frem hvordan nettopp denne typen utfordringer er veldig tydelige når man forsøker undervise i tema som berører bærekraftig utvikling. Og ikke minst, artikkelen forsøker og å peke på noen gode måter å løse disse utfordringene på.
Abstract In this article we present a study on how the interplay between the three pillars of sustainability thinking (environment, society and economy) play out on smaller and larger scales of time, space and multitude in geography education. In this paper, we argue that central issues in high quality sustainability education in geography relates to students’ deeper grasp of how to shift between magnitudes of time, space and multitude patterns. We show how an appreciation of many core issues in sustainability education require students to understand and traverse different magnitudes of the scalable concepts of time, space and multitude. Furthermore, we argue and exemplify how common sustainability misconceptions arise due to an inability to make the cognitive shift between relevant magnitudes on these scalable concepts. Finally, we briefly discuss useful educational approaches to mediating this problem, including the use of digital tools in order to allow geography teachers to facilitate the students’ better understanding of different magnitudes of slow, fast, small and large scale entities and processes.
Vi har og sendt inn en artikkel om dette temaet til et norsk tidsskrift, som vi håper vil bli tilgjengelig om ikke så lenge.